Sunday, August 28, 2011

editorial : terawih terakhir 1432h

namun, aku tidak mahu ianya yang terakhir utk seumur hidup aku. hari ke-28 yang merupakan malam ke-29 ramadhan. ia juga adalah terawih yang terakhir. mengikut kiraan hari ia adalah yang terakhir. cuaca mendung di tengahari dengan angin yang bertiup menjadikan hari ke-28 sejuk lain dari biasa. menjelang petang angin sejuk bertiup dengan tenangnya. lain sekali aku rasakan. aku berehat dan terlena setelah solat. bangun ketika jam 1800 dan bersiap mandi awal utk berbuka, berjemaah maghrib dan berterawih di masjid bersama bapa, abang2 dan adik aku. semasa bertolak ke masjid, cuaca bertambah sejuk kerana hujan turun. hujan tidak lebat tetapi cukup utk membasahkan jalanraya dan membina banyak lopak air di sekitar permukaan jalanraya. sampai di masjid orang masih tidak ramai. hujan masih renyai. aku, bapaku, abang2 aku dan adik aku memasuki ruang solat. angin sejuk melalui celah2 ruang kosong antara pintu masjid. ruang besar dewan solat memberi persona kedamaian dan ketenangan. azan dilaung. muazzin bersuara merdu memanggil jemaah. selesai azan, semakin ramai memenuhi ruang solat. imam takbir solat isya'. bacaan merdu ayat2 suci yang merdu memenuhi ruang. aku bersolat di sebelah bapa aku. dari permulaan hingga ke akhir terawih berada di sebelahnya. imam terisak2 membaca ayat semasa rakaat ke-8 terawih. kesedihan yang mungkin terpancar apabila mengetahui ramadhan akan berakhir dalam berberapa hari lagi - dan smestinya mengetahui terawih akan berakhir selesai witir. makmum lain juga mungkin berkongsi kesedihan dengan imam. suasana sejuk itu seperti memperlahankan masa. bacaan imam menjadi perlahan dan tersangkut2. kesedihan. kesedihan. kesedihan. witir dihabiskan maka berakhirlah terawih. esoknya takbir akan dilaung sebaik solat maghrib disempurnakan. namun, malam ke-29 itu aku berterawih dengan tenang dan lebih manis lagi, aku bersembahyang di sebelah bapa aku. terawih terakhir 1432 hijrah. semoga aku dan keluarga aku dapat bertemu ramadhan dan terawih di 1433 hijrah. salam ramadhan. salam lebaran.

0 comments:

cerita lain (他の物語)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...