Monday, August 29, 2011

editorial : raya

sambil mendengar lagu raya (nita OIAM..hehehhe) aku menaip entry ini. malam ini malam raya. tapi aku rasa macam tak meriah lansung. keliling kampung dah bising dgn bunyi2 mercun. ini beza malaysia dengan negara islam yang lain. terutamanya yang tertindas dengan kuasa barat - mereka berdentum dengan mortar, bom, mesingan. anyway, i have lost the appetite to play the festive fire-crackers. aku sudah burnt-out gamaknya. raya esok adalah hari2 biasa pada aku. memang benar ada solat sunat dan ziarah-menziarahi. namun nak berziarah hari lain pun boleh buat ye tak? entahlah. bukannya aku against apa2 pun. memang aidilfitri ialah utk umat2 bergembira dan meraikan kejayaan berpuasa, namun kadangkala elemen2 sumbangan dari manusia mencemar nilai sebenar raya itu sendiri. ini adalah nilai2 yang aidilfitri tidak anjurkan tetapi diada2kan dan dipergiatkan oleh manusia sendiri. mungkin aku ada contribute sedikit sebanyak kecacatan kepada nilai aidilfitri namun yang lain2 juga seharusnya menyedari hakikat ini. ok lah..mungkin benar juga isu2 aku ini timbul dari perasaan aku sendiri, jadi macam biasa, aku akan hadapi esok dan seterusnya dengan normal. cerita lainnya, ada seorang kawan aku menulis blog khas sempena ramadhan kali ini. ianya entry harian ramadhan. ibarat 'diari ramadhan rafiq' (betul ke tajuk ni?) iaitu drama bulan puasa yang ditayangkan tahun2 lepas yang mana rozita che wan jadi mak sedara si rafiq tu. aku teringin nak menulis setiap hari. namun aku bukannya ada kudrat berbuat begitu. tak semua hari2 aku ada benda yang menarik berlaku. idea2 pula bukan senang nak dicari. kalau sudah ada pun, idea2 itu memerlukan penjanaan dan pengembangan yang memakan sedikit kudrat minda. seharusnya aku perlu berhenti di takat ini kerana aku sudah tak tau utk menulis apa lagi. akhir kata : selamat hari raya.

0 comments:

cerita lain (他の物語)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...